În Rusia lui Putin, homosexualitatea este considerată o boală și trebuie tratată medicamentos, iar în una dintre cele mai ostile și tradiționaliste regiuni ale sale, Cecenia, bărbații homosexuali sunt torturați prin electrocutare și bătuți cu bare în arestul poliției și, apoi, deconspirați, pentru a fi uciși de familie. În Cecenia, dacă ești homosexual, nu ai scăpare: mai devreme sau mai târziu, vei ajunge pe mâna propriului tată sau frate, care îți va trage un glonț în cap sau îți va tăia gâtul, iar dacă, din mila unuia dintre ei, vei reuși să evadezi, vei fi hăituit o viață întreagă de ceilalți membri ai familiei.
În mijlocul acestei lumi deloc tolerante, regizorii Natasha Merkulova și Aleksey Chupov aduc în discuție tocmai subiectul toleranței, care, într-o comunitate mică din taigaua siberiană, este sinonimă cu „nu poți să mori și tu ca un bărbat?”. Replica este din „Omul care i-a surprins pe toți”, al doilea lungmetraj regizat de Merkulova și Chupov, și marchează debutul unor scene care îți vor biciui constant nervii, te vor face să scrâșnești din dinți, vor face ping-pong cu emoțiile tale până când o ninsoare abundentă și privirea pierdută a lui Evgeniy Tsyganov, personajul masculin principal, vor aduce cartonul de final.
Egor (Evgeniy Tsyganov) este pădurar, poate cel mai respectat membru al “tribului”, un personaj capabil să ucidă cu mâinile goale, fie și în legitimă apărare, doi braconieri, care, în liniștea taigalei, tocmai răpuseseră un cerb superb. Aura sa de leu se stinge, însă, treptat din momentul în care află că mai are de trăit doar 2 luni și aude din gura unui șaman local parabola gâscanului, care a păcălit moartea transformându-se în rață. Egor se transformă și el într-un personaj de nerecunoscut – va păcăli poate și el moartea precum gâscanul-, iar metamorfoza lui șochează și scoate ce e inuman în oameni. Când se lasă liniștea în clubul satului, după dansul aproape hipnotic al unui om-neom, pe ritmuri de BI2, încep să tăbărească pumni și picioare, ale soției, ale sătenilor, ale tăietorilor de lemne.
În așteptarea morții, bolnavul se retrage în pădure și aproape că moare, dar de mâna omului. Apoi, o ultimă scenă cu soția împăcată, care spală corpul rănit al soțului, pe care îl întrebase nu de mult „de ce nu vrea să moară ca un om normal”, aduce liniștea.
„Omul care i-a surprins pe toți” este un film-șoc, o poveste senzorială, gândită până la detaliul mușamalei în carouri de pe masa protagoniștilor principali, care, la un moment dat, se transformă într-o parabolă și crește în intensitate și cruzime după cum cresc în internsitate pumnii și picioarele cu care este lovit Egor.
Filmul este selectat în competiția oficială a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF) și mai rulează vineri, 7 iunie, de la ora 12:30, la Cinema Victoria.
Patricia FEDORENCO